• يکشنبه ٢٦ شهريور ١٤٠٢-١٥:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٥١١
سلیمانی: 8-177

از پاسخ قانع نشدم اما باید به مدیریت شهری فرصت داد

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، گفت: از پاسخ شهردار تهران، قانع نشدم اما نباید این برداشت صورت بگیرد که طرح سئوال، به معنای چالش با شهردار است. باید برای کمک در رفع مشکلات، به مدیریت شهری فرصت داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، نرجس سلیمانی، رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران پس از قرائت گزارش از سوی شهر دار تهران در توضیحاتی در ابتدا ضمن تبریک به شهردار تهران برای دریافت مدال افتخار و تحریم از سوی انگلیس به عنوان تأییدی برای شخصیت انقلابی شهردار، اظهار کرد: در جریان گزارش خواهی از عملکرد شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی متأسفانه در ابتدا مقاومت هایی وجود داشت اما خوشحالم که این رویه به مرور مرتفع شد که این نشان از این دارد که مدیریت شهری دغدغه حل مشکل را دارد.
وی با قرائت حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) مبنی بر اینکه هرگاه انسان تا مادامی که وعده ای نداده آزاد است اما زمانی که وعده می دهد زیر بار مسئولیت آن وعده خواهد رفت و تا زمانیکه وعده محقق نشود رها ناپذیر است؛ ادامه داد: بر این باوریم که  قطعاً مسائل و مشکلات حوزه حمل و نقل به اندازه ای روشن و غیرقابل انکار است که نیازی به توضیح ندارد و مردم از صبح تا شب با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و گاهاً مشاهده می شود که زمان انتظار 20 دقیقه ای شهروندان برای استفاده از اتوبوس علیرغم وجود صف های طولانی به یک ساعت افزون شده است.
سلیمانی گفت: شهردار تهران در بسیاری از مسائل مربوط به حقوق حقه شهروندان وعده هایی را داده اما هنوز آثار عملی وعده ها در دسترس قرار نگرفته و هر تبلیغی هم اگر مبنی بر تحقق وعده صورت گیرد نه تنها محلی از اعراب ندارد بلکه به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در چشم اندازهای 1404 و 1420 بعنوان الگوی جهان اسلام باشیم با این وعده ها قطعاً مشکلی از مشکلات مردم رفع نخواهد شد؛ خاطرنشان کرد: اولاً لطفا با عنوان اینکه ۲۴ ماه از حضور شهردار در شهرداری می گذرد را دیگر مطرح نکنید چرا که شما تأیید صلاحیت شده کاندیداتوری ریاست جمهوری بودید و برای ایران، به خصوص تهران برنامه هایی هم داشتید ضمن اینکه  شما پیش از این در جایگاه نماینده مجلس با ساز و کارها و چالش های شهر آشنایی داشتید و از زمانی که در ساختمان شهرداری مستقر شدید؛ دارای برنامه بودید. این بدین معنی است که شما قبل از ورود به این حوزه کاری، با چالش های شهر آشنا بودید در نتیجه در بدو ورود باید کلیه فرآیندهای لازم برای رفع مشکلات حوزه حمل و نقل را که علاوه بر طرح جامع پسماند و طرح تفصیلی که غیر قابل چشم پوشی است؛ انجام می دادید.
 
باید روزانه چهار دستگاه اتوبوس به شهر تهران اضافه می شد
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران افزود: شما دو دوره بودجه مدیریت شهری را اجرا کرده و یا در دست اجرا دارید؛ بر اساس برنامه توسعه باید روزانه چهار دستگاه اتوبوس به شهر تهران اضافه می شد که امیدواریم با همت مدیریت جهادی، هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس که تعهد برنامه است، تا پایان دوره عملیاتی شود و به دوره بعد کشیده نشود. 
سلیمانی در تشریح وضعیت موجود حوزه حمل و نقل عمومی با بیان اینکه یک هزار و ۴۱۷ دستگاه اتوبوس در شهر فعال است، یادآور شد: بنابر روایت سازمان اتوبوسرانی مبنی بر دو هزار و ۳۷۰ دستگاه اتوبوس فعال و ۶۰ دستگاه مینی بوس در سطح شهر فعال هستند و بنابر اعلام دفتر پایش، ارزیابی عملکرد یکهزار و 958 دستگاه اتوبوس در شهر فعال هستند.
وی ادامه داد: با دریافت ۹۷ دستگاه اتوبوس، در این لحظه هزار و ۴۱۷ دستگاه در کنار دو دستگاه اتوبوس برقی بعنوان نمونه پایلوت و ۴۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده و ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی دو کابین داریم و در مجموع هزار و ۴۷۹ دستگاه اتوبوس در فصل پاییز خواهیم داشت.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هزار و ۶۶۷ دستگاه با احتساب مینی بوس تا پایان امسال در سطح شهر فعال خواهند بود؛ یادآور شد: این عدد با نیاز واقعی تهران فاصله معنا داری دارد بطوریکه اگر نمره کمینه قبولی حمل و نقل عمومی را سه هزار و ۷۵۰ دستگاه اتوبوس بدانیم تا پایان زمستان به کمتر از ۲۵ درصد از ۱۰۰ درصد نیاز شهر خواهیم رسید. 
 
آمارهای واقعی موجبات رفع دلایل سئوال از شهردار نشده است
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از اینکه متأسفانه آمارهای واقعی نه تنها موجب رفع دغدغه نشده بلکه موجبات رفع دلایل سئوال از شهردار نیز نشده است تأکید کرد: بیش از ۱۰۸ هفته از استقرار مدیریت شهری دوره ششم گذشته اما شتاب فعالیت ها متناسب با نیاز شهر تهران نیست و برای تحقق عدالت شهری باید هر روز پنج دستگاه اتوبوس وارد ناوگان می شد. اما از مجموع تلاش ها هر دو روز یک اتوبوس اضافه شده که قابل قبول و قانع کننده نیست. البته تلاش های خوبی صورت گرفته که در بازدیدها و قراردادها دیدیم.
وی افزود: اگر با همین روند پیش برویم؛ قطعاً تا پایان کار در انجام مسئولیت ها در پیشگاه مردم با مردودی روبه رو خواهیم شد. اما امیدواریم این شیب تغییر کند و تعداد اتوبوس های ناوگان به هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برسد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه ۱۱ مورد قرارداد به دست ما رسیده است؛ تصریح کرد: قراراد 500 دستگاه اتوبوس تک کابین برقی با شرکت پارسان منعقد شده که تا هم اکنون پیش پرداخت آن صورت نگرفته که در این موضوع آمده است که پس از گذشت 3 ماه از وصول پبیش پرداخت نمونه شاهدآن تحویل شود که با توجه به شواهد موجود عملیاتی شدن این موضوع تا پایان سال کأن لم یکن خواهد بود؛ در قرارداد 1000 دستگاهی اتوبوس با شرکت عقاب افشان بود که بخشی از پیش پرداخت اولیه داده شده و نیازمند واریز مابقی پیش پرداخت برای جاری شدن قرارداد است؛ در قرارداد ۲۵۰ دستگاه اتوبوس برقی با صنایع قائم که پیش پرداخت انجام نشده و عملا قرارداد هم جاری نشده است؛ قرارداد بعدی با شرکت ستاره نیک آریا برای تامین 500 دستگاه اتوبوس بود که در خردادماه امسال انجام شده که بخشی از پیش پرداخت صورت گرفته است که پس از جاری شدن قرارداد شرگت موظف است تا 12 دستگاه را به مجموعه مدیریت شهری تحویل دهد.
 
سئوال از شهردار به معنی چالش با شهردار نیست
وی در خصوص برخی قراردادها از جمله خرید اتوبوس 9 متری اشاره کرد: این موضوع هم در خصوص پیش پرداخت دارای چالش است ضمن آنکه در قرارداد مینی بوس ها ۵۰۰ دستگاه در تیرماه منعقد شده و بخشی از پیش پرداخت صورت گرفته و ۴۰ دستگاه مینی بوس نیز با پارسیان موتور منعقد شده است.
سلیمانی اضافه کرد: قرارداد بازسازی با اتحادیه اتوبوسرانی شهری کشور در مهرماه سال قبل منعقد اما پیش پرداخت انجام نشده است؛ قرارداد بازسازی با شایگان واگن البرز نیز مبنی بر بازسازی بدنه 30 دستگاه اتوبوس بسته شده اما پیش پرداخت صورت نگرفته است.
وی در پایان با بیان اینکه پرسش بنده در اردیبهشت ماه سال جاری از شهردار قرائت شد؛ خاطرنشان کرد: طرح سئوال از معدود ابزار نمایندگان است تا به مدیریت شهری کمک کند و اقدامات را برای برطرف کردن نیازهای شهر و شهروندان را سرعت ببخشد از این رو نباید این برداشت صورت بگیرد که طرح سئوال پرسیدن به معنای چالش با شهردار است. لذا امیدواریم هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه را تا پایان سال به تهران اضافه کنیم و وعده ها محقق شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: